07
Lok
11

Hämeentie joukkoliikennekaduksi

Taannoinen mittailumme osoitti että Hämeentien pyöräkaistattomuudessa on pääasiassa kyse poliittisen tahdon puutteesta. Fillarit mahtuisivat Hämeentielle, mutta hieman ahdas siitä kieltämättä tulisi. Pyöräkaistaa, kahta autokaistaa ja kunnollista jalkakäytävää on haastavaa saada mahtumaan samaan katukuiluun.

Paljon parempi vaihtoehto olisi sulkea Hämeentie henkilöautojen läpikulkuliikenteeltä ja muuttaa se joukkoliikennekaduksi. Mitä tämä tarkoittaisi? Olenko vain Vihreän autovihan läpeensä kyllästämä fillarifasisti? Enkö ota kenenkään muun tarpeita huomioon? Miten joukkoliikennekatu muuttaisi liikenneolosuhteita?

Ensinnäkin Hämeentie on Kallion, erään Suomen tiheimmin asutetuista alueista, pääkatu, jonka valtaa päivittäin ulkokalliolaisten ohikulkuliikenne – Kalliolaisista kotitalouksista kun peräti 70-80% on autottomia ja kantakaupunkilainen liikkkuu paljon todennäköisemmin pyörällä, kävellen tai julkisilla kuin henkilöautolla. Kalliolaisilla pitäisi olla oikeus miellyttävämpään ja asukkaat paremmin huomioivaan lähiympäristöön. Tassarna bort om Berghäll!

Toisaalta Kallion ohikulkuliikennettä varten on jo olemassa ohikulkutie – Sörnäisten rantatie, jonka kapasiteetti 3+3 -kaistaisena riittää myös Hämeentien henkilöautoliikenteelle. Jälleen kyse on välityskyvystä – Hakaniemestä etelään mahtuu vain rajallinen määrä autoja, se että Pitkällesillalle ja Krunikkaan johtaisi nykyisen neljän kaistan sijaan kolme, ei muuta kokonaistilannetta.

Hämeentiellä kulkee nykyisin liikaa myös busseja – ruuhka-aikoina jopa yli 110 tunnissa, kun suositus bussikaistalle olisi noin 60-70. Linja-autoja hidastaa vielä bussikaistoille kääntyessään ryhmittyvä henkilöautoliikenne. Jos Hämeentie olisi joukkoliikennekatu, bussiliikenne sujuvoituisi.

Henkilöautokaistan poistaminen mahdollistaisi myös nykyistä leveämmän bussikaistan. Hämeentiellähän bussikaista on tätä nykyä kapeimillaan vain 320cm, jolloin 260cm leveän bussin, jossa on vielä molemmilla puolilla noin 30cm leveät peilit, sivuille ei jää ylimääräistä tilaa käytännössä lainkaan. Hämeentien bussikaistoja pitäisi leventää joka tapauksessa.

Jos bussikaista mitoitettaisiin 400cm leveäksi ja pyöräkaista 180cm leveäksi, levenisivät Hämeentien jalkakäytävät kautta linjan vähintään metrin ja paikoitellen, mm. etnisten ruokakauppojen kohdalla, jopa yli neljä ja puoli metriä.

Leveämmät jalkakäytävät mahdollistaisivat erityisesti Hakaniemen lähistöllä terasseja, istutuksia, penkkejä – ylipäätään nykyistä viihtyisämpää kaupunkitilaa. Myös Kurvin lähistön lähes pelottavan kapeat jalkakäytävät levenisivät, jolloin sielläkin ympäristö olisi turvallisempaa ja mukavampaa kaikille tiellä liikkujille. Toki myös liikenteen melu ja päästöt vähenisivät.

Kallioon suuntautuva henkilöautoliikenne voitaisiin ohjata muutaman pääreitin kautta:
– etelästä Kallioon Hakaniemen torikatu – Toinen linja
– pohjoisesta Kallioon Haapaniemenkatu – Viides linja
– Kalliosta etelään Ympyrätalon takaa Eläntarhantien kautta ja Haapaniemenkadun kautta
– Kalliosta pohjoiseen Hesarin kautta.

Nämä järjestelyt eivät muuttaisi nykytilannetta mitenkään radikaalisti. Kallion sisäinen liikenne ei Hämeentietä kaipaa.

Muutamia katuja (Torkkelinkatu, Käenkuja, Sakarinkatu, Neljäs linja, Kolmas linja, ja Näkinkuja) voitaisiin myös muuttaa korttelin matkalta pihakaduiksi (vihreä alue) ja sulkea läpiajoliikenteeltä. Näillä kohdin voitaisiin risteysalueet poistaa kokonaan, jolloin jalankulku ja pyöräily soljuisi koko välin Toiselta linjalta Viidennelle ilman risteyksiä (jatkettu jalkakäytävä). Kannattaa muistaa että pihakaduilla kadunvarsipysäköinti ja tontilleajo voi olla sallittua. Ajo Käenkujalle tapahtuisi Torkkelinkadun kautta.

11.10. Kriittinen pyöräretki suuntaa Hämeentielle. Perusvaatimus on selvä: pyöräkaistat pitää saada. Mieluummin jo eilen. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös paneelikeskustelu.

Kuva: Chris Helenius http://oranse.net

Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi Kurvista Hakaniemeen ei vaikeuttaisi merkittävästi yksityisautoilua, helpottaisi ja nopeuttaisi bussiliikennettä, parantaisi roimasti pyöräilyolosuhteita ja yleistä liikenneturvallisuutta, sekä tekisi Helsingistä taas piirun verran mukavamman kaupungin asua. Kivijalkakauppiaat ja ravintoloitsijatkin kiittäisivät. Kaupunki on ihmisiä, ei kaupunkimoottoriteitä varten.

Mainokset

8 Responses to “Hämeentie joukkoliikennekaduksi”


  1. 1 jenni t
    lokakuu 8, 2011 3:17 pm

    olen kyllä tästä järkyttynyt ja täysin eri mieltä. pyöräkaista olisi mukava mutta en näe mitenkään realistisena että kaikki autot voisi käyttää helposti jotain muuta reittiä. jos sitten haluaisikin hesarille autolla niin joku lenkki siihen tulisi, ja voisin kuvitella että parkkeeratut autot sivukaduilla tarkoittaa että joko ihmiset tulee asioille sinne tai asumaan. kun ei noita parkkihalleja ole niin johonkin pitää ne autot saada.

    en ole nähnyt lukuja, että monta autoa hämeentietä käyttää joka päivä mutta kun se on aika iso katu niin veikkaan että ei niitä kaikkia ihan tuosta vaan heitetä sörnäisten rantatielle ja muille reiteillä. ja kyllähän tuota ensin mainittuakin jo ne käyttävät, keiden reittiin se sopii.

    mainitsit että kaupunki ihmisiä varten, ei kaupunkimoottoriteitä, mutta ei hämeentie mikään motari edes ole, ja ihmiset niitä autojakin ajaa. ihmisillä on myös heti torkkelinmäessä esimerkiksi puistoja ja tilaa, kallio ei ole ollenkaan betoniviidakko. en ole mitenkään autofani itse, mutta minua ei hämeentien liikenne häiritse. eikä jalkakäytävät ole yhtään liian kapeita kurvissa, pari metriä kai niiden leveys siinäkin on, ja helsingin/hämeentien ihmismäärään se riittää hyvin, ei siellä ikinä tungosta ole :D tuo turvallisuusjuttu ei oikeen aukea mulle jalkakäytävän leveyden kohdalla koska jos ne autot ajaa jalkakäytävälle niin ei ongelmaa kai poista jalkakäytävän leventäminen. en tiedä jalankulkija & auto -kolareiden määrää hämeentien varrella mutta ei niitä nyt ihan tuhottomasti taida olla. itse tykkään siellä kävellä ja olla, melu ei häiritse. hämeentien varrella jos asuu niin silloin on hyväksyttävä se volyymi. bussit sitäpaitsi enempi päästää ääniä kuin tavalliset autot, niistä kuuluu se ihmeellinen puhina ja joku… normiautot aiheuttaa tasaista hurinaa. mutta helppo on asua vaikka ihan seuraavassa talossa, joku kolmas linja 4, niin ei kuule paljon mitään. ja tietenkään kallioonkaan ei tarvi muuttaa jos haluaa oikeasti asua puiston keskellä.

    luulen että puotien terassihalukkuuteen vaikuttaa myös se, paljonko se mahdollisesti maksaa, veroja tai muita maksuja pitää ehkä maksaa terasseista, ainakin esim. täällä Turkissa. ja ehkä jokunen paikka voisi pari pöytää nytkin jo ulos pistää jos halua olisi, olen nähnyt terdejä aika ahtaillakin kaduilla helsingissä eli siitä ei ehkä ole tiukkoja sääntöjä? mutta en missään nimessä haluaisi hämeentiestä vaan kävely, pyörä ja julkisen liikenteen kaistaa, se on kaupunki eikä puisto. haluan asua kaupungissa. puistot ja vauvanratas-reitit tosin on luonnollinen osa kaupunkia mutta ei voi olla mitenkään hallitseva koska muut jutut vie vaan enempi tilaa väkisinkin.

    hämeentie, kuten mansku, on ruuhkainen ja tärkeä väylä helsinkiin ja helsingistä ulos, eivät varmaan kumpikaan mitenkään kauniita näkyjä kun bussit paahtaa sadoittain autojen joukossa, mutta tilanne ei oikeasti ole ollenkaan paha kun laittaa perspektiiviin (=muu maailma). ainahan parempaa saa ja pitää suunnitella mutta tää joukkoliikenne-hämeentie ei ole kyllä se ratkaisu. en näe sitä realististisena yksityisen liikenteen uudelleenohjauksen kannalta, eikä se ole oma ihanteeni asuinympäristöni suhteen. silloin kun pitää tuoda auton peräkontissa uus pöytä ikeasta kämpille, tai ihan muutokuorma, niin ratikalla se ei onnistu.

    nimim. hämeentie 38

  2. 2 hannuoskala
    lokakuu 8, 2011 11:46 pm

    Moi Jenni!

    Hämeentiellä kulkee päivittäin noin 20000 ajoneuvoa, joista noin 4000 on busseja. Jäljelle jää siis noin 16 000 ajoneuvoa. Sörnäisten rantatiellä kulkee päivittäin 55 000 ajoneuvoa. Sinne mahtuu – siellä on kolme kaistaa suuntaansa. Liikennejärjestelmän välityskykyähän ei ratkaise se, montako kaistaa etelään vie, vaan se, kuinka nopeasti ”etelä” voi ottaa autoja vastaan.

    Ts. vaikka meillä olisi Hämeentiellä neljä kaistaa kohti keskustaa, niin liikenne ruuhkautuisi Pitkäsillalla, koska sinne ei vaan sovi enempää autoja. Sörnäisten rantatiellä vastaavasti jono olisi hiukan pidempi, mutta kokonaismatka-aika suurinpiirtein sama, koska Pitkäsilta vetää ihan saman verran henkilöautoja kuin aina ennenkin.

    Lukuja voi tiirailla noista:
    http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/los_2011-2.pdf
    http://www.hel2.fi/ksv/Aineistot/Liikennesuunnittelu/Liikennetutkimus/Liikennemaarat.pdf

    Maailmalla tehdyt vastaavat ratkaisut ovat osoittaneet että liikennejärjestelmät joustavat kyllä. Osa autoilijoista vaihtaa julkiseen, osa reittiä jne. Kaiken lisäksi tätähän voi kokeilla varsin helposti. Heitetään pariksi viikoksi Sörnäisiin ja Hakaniemeen betoniporsaat ja katotaan mitä tapahtuu. Muutos on todennäköisesti yllättävän pieni. Maailmanloppua ei tullutkaan.

    Sitten tähän toiseen perusteluusi ”Ikeasta pöytä” niin kannattaa huomata että ehdotuksessani ei estetä ajamista yhteenkään osoitteeseen. Tottakai huoltoajo tonteille on joukkoliikennekadullakin sallittu. Tottakai muuttokuorma pitää saada ajaa ovelle asti. Eihän tässä nyt ihan urpoja olla. Läpiajo vaan kielletty. Ja kaikille sivukaduille pääsee toista reittiä (esim. Pengerkadun kautta.)

    a voisin kuvitella että parkkeeratut autot sivukaduilla tarkoittaa että joko ihmiset tulee asioille sinne tai asumaan.

    Parkkipaikkoja ei tässä ratkaisussa vähene kuin muutamia kymmeniä ja ne kaikki otetaan Hämeentieltä. Ja jokaiselle sivukadun parkkipaikalle pääsee ajamaan. Pihakaduilla pysäköinti on sallittu.

    Puistoa ei kukaan ole Hämeentiestä tekemässäkään. Kannattaa katsoa tarkkaan tuota viimeistä kuvaa. Näyttääkö puistolta vai tieltä? Tieltä minun mielestäni.

  3. 3 hannuoskala
    lokakuu 8, 2011 11:50 pm

    Ainiin. Joku ovela oli kokeillutkin sekuntikellon kanssa. Vaasankadulta pääsee jo nykyisinkin nopeammin henkilöautolla Hakaniemeen Sörnäisten rantatien kuin Hämeentien kautta. Hämeentiellä on koko joukko valoja yms., joka hidastaa liikkumista.

  4. lokakuu 9, 2011 8:14 am

    Täydennyksenä vielä Hannun vastaukseen, että hämeentie ei kaupunkisuunnitteluviraston mielestä ole ”tärkeä väylä helsinkiin”. Pääreitti on nyt jo Sörnäisten rantatie. Hämeentie on alueellinen kokoojakatu, eli tarkoitettu liikenteelle Kalliosta ja Kallioon, ei läpiajoa varten keskustaan. Tässä esimerkki, miten Mäkelänkadulta ohjataan liikenne. Keskustan kyltit ohjaavat teollisuuskadun katta Rantatielle, ainoastaan Kallion liikenne Kurviin.

    Suurin osa Hämeentien henkilöautoista on kuitenkin läpiajoa. Kallioon suuntautuvaa autoliikennettä kun on lopulta aika vähän. Suurin osa autoilijoista kuvittelee, että Hämeentie on reitti keskustaan. Ihmekös tuo, kun Mäkelänkadultakin kaksi kaistaa jatkaa Hämeentielle ja yksi kääntyy Rantatielle, sekin bussikaistalta.

  5. lokakuu 9, 2011 9:09 am

    Tuli muuten mieleeni, että niiden bussienkin ajonopeuksia pitää vähän hillitä. Nelimetrinen kaista voi houkuttaa osan kuskeista kaahaamaan aikataulupaineissa. Etenkin, kun usiemmat liikennevalot samalla varmaa poistettaisiin turhina.

    Korokkeita ei voi matkustusmukavuuden takia käyttää, mutta kaistan kavennukset suojateiden kohdalla varmaan toimisivat. Eli 4m kaista muuttuu 3m aukoksi suojatien kohdalla. Samalla kävelijät saavat ylimääräisen saarekkeen, mikä tekee ylityksestä turvallisemman tuntuista, ja vähentää toivottavasti pyöräkaistalla palloilua.

    Toisena asiana: kuka nuo ajoajat oli kellottanut? Voisin olla kiinnostunut tarkoista lukemista.

  6. 7 Jaakko H.
    lokakuu 10, 2011 9:09 am

    Mietin tuossa sellaista, että mitenkähän Hämeentien läpiajon hillitseminen ja liikenteen vähentäminen onnistuisi sellaisella konstilla, että katu pidettäisiin muutoin ennallaan, mutta suoraan ajaminen Viidennen linjan/Haapaniemenkadun risteyksestä kiellettäisiin muilta kuin busseilta? Tätä voisi vielä tehostaa jollain betonihässäkällä, joka fyysisestikin tukkisi Hämeentietä suoraan etenemisen muiden kuin bussikaistojen osalta.

    Asiointiliikennettä tämä ei haittaisi, eikä asukaspysäköintiä. Puhumattakaan pyöräilystä. Mutta ne, jotka nykyisin käyttävät katua alueen läpiajoon, eivät pääsisi katua kuin alueen puoliväliin ennen kuin tulisi pakollinen käännös Rantatien suuntaan tai sitten Kallion pienille kaduille kiemurtelemaan, jolloin läpiajajat varmaan vapaaehtoisesti valitsisivat jo lähtökohtaisesti mieluummin sen Rantatien.

    • lokakuu 10, 2011 12:20 pm

      Jaakko H, onnistuu joo noinkin. Se betonihässäkkä on ihan yksinkertainen, tehdään vaan bussipysäkki suoraan läpimenevälle kaistalle. Jos siitä nyt bussin takaa odotettuaan ja kieltomerkeistä huolimatta joku haluaa ihan välttämättä tunkea läpi niin menköön sitten.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


twtr

Flickr Photos


%d bloggers like this: