02
Hel
11

Montako kaistaa Espalle tarvitaan?

Kaupunkisuunnittelulautakunta ”merkitsi tiedoksi” 27.1. kokouksessaan selvityksen keskusta-alueen liikenneratkaisujen sujuvoittamiseksi ja kävelykeskustan laajentamiseksi.

Käytännön ehdotuksena ksv ehdotti Esplanadien muuttamista yksikaistaisiksi.

Itse olisin pitänyt parempana vaihtoehtona liikenteen ohjaamista kokonaan Etelä-Esplanadille ja Pohjois-Esplanadin muuttamista kävelykaduksi. Silti yksikaistaisuuskin olisi parempi kuin nykytila – kaupungin upein bulevardi on moottoritien keskellä. Ja moottoritiemäisiä liikennemäärät todellakin ovat:

Esplanadien muuttamista yksikaistaisiksi vastustettiin kuitenkin Hesarin yleisönosastoa myöten. Kuulemma pysäyttää liikenteen tyystin. Ja me vihaamme autoilijoita. Ei. Tällä kertaa ei todellakaan ole kyse Vihreästä autovihasta, jos sellaista ylipäätään on olemassa.

Kyse on välityskyvystä. Esplanadien ruuhkia ei nimittäin säätele Espan kaistojen määrä vaan Pohjois-Espalla Mannerheimintien risteyksen ja Etelä-Espalla Kauppatorin risteyksen vetokyky. Stockan nurkalta ei vaan kertakaikkiaan voi kääntyä enempää autoja kuin nyt kääntyy, jollei koko Mannerheimintietä muuteta motariksi ja jalkakäytäviä lisäkaistoiksi.

Liikennettä voi verrata veden virtaukseen: vaikka putki olisi kuinka suuri tahansa, ei pienestä suuttimesta tulee vettä ulos yhtään nopeammin. Askartelin asiaa havainnollistamaan tällaisen giffin:

Esplanadi ei vetäisi liikennettä yhtään nopeammin vaikka molemmat puolet olisivat 6-kaistaisia. Lisäkaistoille vaan mahtuu enemmän autoja tyhjäkäynnillä vartomaan vuoroaan. Pakokaasut eivät suoranaisesti lisää puistoalueen viihtyisyyttä.

Pelottavaa P-sanaa ei kuitenkaan ksv:n esityksessä ollut. Mielestäni ensisijaisen tärkeää, jopa tärkeämpää kuin toisen ajokaistan poisto, olisi poistaa Esplanadilta kadunvarsipysäköinti.

Noita paikkoja ei pitäisi enää tarvita yhtään mihinkään. Toissa vuonna Stockmannin alle valmistui uusi 600-paikkainen pysäköintilaitos. Autot parkkiin maan alle ja pois ihmisten jaloista, kiitos. Liikkeiden asiakkaiden tarpeellinen lastausliikenne voidaan hoitaa sitä varten varatuilla erikoispaikoilla. Tällaiseen merkintään törmäsin viime kesänä Trentossa:

Espa on jo nyt kaupungin paras mesta. Se voisi olla vieläkin upeampi. Liikennemäärien vähentämisen lisäksi unelmoin yhä ”autottomista sunnuntaista”. Kaupunkisuunnitteluviraston tuottamasta ”Liikennemäärät Helsingin pääkatuverkossa” -pdf:stä löytyy mielestäni hyvä graafi, joka mielestäni osoittaa melko selkeästi että autottomat sunnuntait heinäkuussa eivät pahasti haittaisi liikennettäkään.

Ääh. Ei tässä kaupungissa kuitenkaan koskaan mitään tällaista tapahdu. Harmautta vain. Eikö edustuksellinen demokratia osaa unelmoida?

Edit: Tpyyluoman kommentissaan mainitsema linja-autojen nopeuskartta:

Linja-autoliikenteen matkanopeudet keskustan suuntaan aamuruuhkassa syksyllä 2005 .

Advertisements

5 Responses to “Montako kaistaa Espalle tarvitaan?”


  1. helmikuu 2, 2011 3:45 pm

    Risteyksistähän se on joo kiinni, KSV:n virallinen arvaus on -15% välityskykyyn ja sekin kuulosta yliarviolta.. Virallisen suunnitteluohjeen Espan liikennemäärillä, jotka on vielä verrattaen pienet, pitäisi olla joka risteyksessä eritasoliittymä. :) Ihan näppärä kuva väylätyypistä liikennemäärittäin sivulla 32, Taulukko 2, http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf2/3201155-v-kaupunkien_paavaylien_tulev.pdf

    Parkkipaikkojen poisto nyt ei ole minusta mitenkään tärkeää tai itsetarkoitus. Niissä on hyvätkin puolensa, ne suojaa jalkakäytävää liikenteen melulta ja onhan se nyt ihan hyvä että on pysäköintipaikkoja sinänsä. Olennaista Espalla, ja varsinkin Kaivokadulla, olisi minusta estevaikutuksen pienentäminen. Tämä edellyttää että kadun yli pääsee kävelemään ilman valoissa seisomista ja muutenkin vaivattomasti. Tämä taas edellyttä että autoliikenne on riittävän rauhallista ryhmiltään. Mikä taas edellyttää sellaista katuympäristöä jossa nopeus asettuu alhaiseksi luontevasti ja kiihdytykset jää pois, mikä tarkoittaa vaikka kapeita katuja ja/tai korotettuja suojateitä ja miksei siten myös kadunvarsipysäköintiä. Ja jos ne valot saa pois niin se taas toisaalta parantaa autoliikenteenkin sujuvuutta.

    Yksi hyvä kartta löytyy julkaisusta Liikkuminen Pääkaupunkiseudulla (2006) sivulta 33, voisit vaikka laittaa tuonkin kuvan, http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.hsl.fi%2FFI%2Fmikaonhsl%2Fjulkaisut%2FDocuments%2F2006%2FPKS_liikenteesta_B2006_4.pdf&rct=j&q=liikkuminen%20p%C3%A4%C3%A4kaupunkiseudulla&ei=sVtJTdblK8mKswbg-NiNDw&usg=AFQjCNGEoxqocSysYus882tCjILntDFL7w&sig2=EJEA-re_qg7aofwPANf1KQ&cad=rja

    Kuten siitä näkee niin Pohjoisranta/Espan keskinopeus on jo nyt 15km/h, ei se tuosta enää voi hidastua vaan liikennemäärä joustaa. Käytännössä tämä menee niin että kantakaupunkiin tulee juuri niin paljoa autoja kuin mahtuu, jos kapasiteetti pienenee se kasvattaa liikennettä jonkin verran poikittaisväylillä aina kolmoskehälle saakka.

    Tästä saisi minusta siistin poliittisen kompromissin niin että käytetään sitä tierahaa pohjoisempana, vaikka ne tunnelit Pasilanväylälle jolla saisi mm. Koskelantie rauhoitettua, ja toisaalta rajoitetaan tarpeen (kävely, fillarit, joukkoliikenne) mukaan kapasiteettia kantakaupungissa sekä suositaan sisäänajavaa (asiointi) autoliikennettä läpiajavan kustannuksella. Nyt KSV:lle annettu toimeksianto samaan aikaan sekä edistää kävelykeskustaa että parantaa kaiken liikenteen kapasiteettia on älytön, jos ei ole miljardia ylimääräistä tunnelirahaa.

  2. 2 Kimmo
    syyskuu 20, 2011 9:23 am

    Yksikaistaisuutta on kokeiltu tietöiden avulla ainakin kolmena vuonna. Tulos on ollut seisova jono, joka ulottuu Mannerheimintieltä Kauppatorille. Hannun hypoteesi ontuu yhdestä helposti ymmärrettävästä syystä: espalla on risteävää liikennettä ja paljon autolla tapahtuvaa asiointia. Yksi kaista ja kaikki odottaa toisia, kaksi kaistaa ja liikennevirran häiriö pysäyttää vain puolet liikenteestä.

    Lisäksi pitää ymmärtää, että risteyksessä yksi seisova kaista purkautuu tasan kolme kertaa hitaammin kuin kolme kaistaa, vaikka sitten risteyksen jälkeen olisikin vain rajallisesti kapasiteettia. Tämän ymmärtämiseen ei tarvitse edes tohtoritutkintoa ja tempun voi kokeilla vaikkapa kasalla polkupyöriä.

  3. syyskuu 20, 2011 10:07 am

    Koeta Kimmo nyt tajuta että ei olla poistamassa kaistoja Pohjois-Espan ja Mannerheimintien risteysalueellta, missä se tietyökin oli

  4. 4 hannuoskala
    syyskuu 20, 2011 10:28 am

    Tää nyt Kimmo ei ole millään tavalla kyseenalaista. Jopa kaupunkisuunnitteluvirasto on tätä mieltä. Tää ei ole rakettitiedettä.

    Sinällään hauskaa että olet tässä parin päivän aikana jaksanut lukea niin monta kirjoitustani. Kiitos siitä.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


Suosituimmat artikkelit

twtr

Flickr Photos

Pekan_ajelu 1

Pekan_ajelu 2

Pekan_ajelu 3

More Photos

%d bloggers like this: